Dicionário, 2017

Dicionário pdf︎︎︎Published by Ikrek︎︎︎
offset print | 128 pages | 15,5 x 23 cm | ISBN 9788567769110
Português/English | 500 numbered copies


From a list of words organized by the artist and curator Rodrigo Moura, five people are invited to create entries. Ana Martins Marques (poet), Fabio Morais (artist), Gonçalo M. Tavares (writer), and Rodrigo Moura (curator) write, each in their own way, the meaning of words like Photography, Library, Nature, Silence, among many others.The inventoried words belong to the artistic universe of Marilá Dardot, and have their meanings expanded by adding the usual meaning, that attributed to the relationship with the artist's work and, of course, the understanding of each author. There are also words that are the works of Marilá, which are described by the artist herself, always in Portuguese and English. The entries are in alphabetical order, regardless of whether they are from different authors, from the artist or written in English or Portuguese. Thus, the rigid organization, typical of a dictionary, is revised in this work.

A partir de uma lista de palavras organizada pela artista e pelo curador Rodrigo Moura, cinco pessoas são convidadas a criar verbetes. Ana Martins Marques (poeta), Fabio Morais (artista), Gonçalo M. Tavares (escritor), e Rodrigo Moura (curador) escrevem, cada um a seu modo, o significado de palavras como Fotografia, Biblioteca, Natureza, Silêncio, entre muitas outras.
As palavras inventariadas pertencem ao universo artístico de Marilá Dardot, e passam a ter seus significados ampliados pela soma entre o significado usual, aquele atribuído à relação com o trabalho da artista e, claro, o entendimento de cada autor. Há ainda palavras que são os trabalhos de Marilá, os quais são descritos pela própria artista, sempre em português e inglês. Os verbetes estão em ordem alfabética, independentemente de serem de autores diferentes, da artista ou escritos em inglês ou português. Dessa forma, a organização rígida, típica de um dicionário é revista nessa obra.


Livro de Colorir, 2016/2019 

Livro de Colorir - Retrospectiva 2015 pdf︎︎︎
Published by Ikrek︎︎︎
offset print | 160 pages | 32 x 21 cm | ISBN 9788567769073 |
Português/English | 500 numbered copies


Coloring books for adults were a sales phenomenon in the Brazilian publishing market in 2015. They promised a “Anti-stress art therapy” to its consumers. In 2016 I published the Coloring Book - Retrospective 2015, which it gathered 48 images based on photos published in the two largest Brazilian newspapers and translated into drawings by the artist Estela Miazzi. Here, the act of coloring, as opposed to an “anti-stress therapy”, provoked a critical confrontation of reality.

Livros de colorir para adultos foram um fenômeno de vendas no mercado editorial brasileiro, em 2015. Prometiam uma “arteterapia antiestresse” aos seus consumidores. Em 2016 publiquei o Livro de Colorir – Retrospectiva 2015, que reunia 48 imagens baseadas em fotos publicadas nos dois maiores jornais brasileiros e traduzidas em desenhos pela artista Estela Miazzi. Aqui o ato de colorir, ao contrário de uma “terapia antiestresse”, provocava um enfrentamento crítico da realidade.

Coleção Itaú Cultural︎︎︎


Livro de Colorir - Brasil 2017-2019 pdf︎︎︎

In 2019, I made a new selection of journalistic photos published between 2017 and 2019, which were translated into drawings for coloring by the artist Manuela d’Albertas and inserted in the catalog of the 21st Contemporary Art Biennial Sesc_Videobrasil.


Em 2019, fiz uma nova seleção de fotos jornalísticas publicadas entre 2017 e 2019, que foram traduzidas em desenhos para colorir pela artista Manuela d’Albertas e inseridas no catálogo da 21a Bienal de Arte Contemporânea Sesc_Videobrasil.

Sebo+Biblioteca, 2016 (Marilá Dardot & Fabio Morais)

Sebo+Biblioteca exerpt︎︎︎Fabio Morais︎︎︎
offset print | 160 pages | 23 x 15 cm| 600 copies

Sebo + Biblioteca is a new expanded edition of Sebo, from 2007, a book that documented things found in books bought in used bookstores that Fabio Morais and I collected. In Sebo+Biblioteca we included what we collected from 2007 to 2016 and also a collection of things found within books from the Luiz de Bessa Library, in Belo Horizonte.

Sebo+Biblioteca trata-se de uma nova edição expandida de Sebo, de 2007, livro que documentava coisas achadas em livros comprados em sebos que eu e Fabio Morais colecionávamos. Em 2016, em Sebo+Biblioteca, incluímos o que colecionamos de 2007 a 2016 e ainda uma coleção de coisas achadas dentro de livros da Biblioteca Luiz de Bessa, de Belo Horizonte.


Klaxon Extra-Texto, 2013 (Marilá Dardot & Fabio Morais)

Klaxon Extra-Texto︎︎︎
Fabio Morais︎︎︎
offset print | 16 pages | 27,5 x 19 cm| 2000 copies

Klaxon Extra-Texto accompanies the Klaxon em Revista box, edited in 2013 by ICCo and Editora Cosac Naify, with facsimiles of all issues of Revista Klaxon. In this extra copy, Fabio Morais and I recreated the attack that the modernist magazine suffered in 1923, when a clandestine group, possibly of pre-conceptual artists, rotated the magazine's nine issues into one, overlapping the pages as a way to transform into image what was text, thus editing a number dedicated only to plastic arts – “Extra-Texto” was the name given to a loose leaf that accompanied each issue of Revista Klaxon, dedicated to works by artists like Victor Brecheret, Di Cavalcanti, Anita Malfatti, among others.
In an update of techniques, the Klaxon Extra-Texto that we recreated was printed in offset, and each page passed through the printer eight times, in an approximation to the original attack of 1923, in which each page passed through the typographical machine also eight times.

A Klaxon Extra-Texto acompanha a caixa Klaxon em Revista, editada em 2013 pelo ICCo e pela Editora Cosac Naify, com os fac-símiles de todos os números da Revista Klaxon. Neste exemplar extra, eu e Fabio Morais recriamos o atentado que a revista modernista sofreu em 1923, quando um grupo clandestino, possivelmente de artistas pré-conceituais, rodou os nove números da revista em um só, sobrepondo as páginas como uma forma de transformar em imagem o que era texto, editando assim um número dedicado apenas às artes plásticas — “Extra-Texto” era o nome dado à uma folha solta que acompanhava cada número da Revista Klaxon, dedicada a obras de artistas como Victor Brecheret, Di Cavalcanti, Anita Malfatti, entre outros.
Numa atualização de técnicas, a Klaxon Extra-Texto que recriamos foi impressa em offset, e cada página passou oito vezes pela impressora, numa aproximação ao atentado original de 1923, no qual cada página passou pela máquina tipográfica também por oito vezes.


My garden for Emily Dickinson, 2009

My garden for Emily Dickinson︎︎︎
Mineral print | 14 pages | 20,4 x 12,8 cm | 30 numbered and signed copies