bio


Marilá Dardot (Belo Horizonte, Brazil, 1973) lives and works between Mexico City and São Paulo.
MFA at the Universidade Federal do Rio de Janeiro in 2003.
The artist's work crosses, between other points, the memory constituted by the culture. From the works dealing with books, literature and language, to those dealing with themes erased from history by political positions, censorship, gender or the time. In recent years, Dardot has formed a working group from the observation of historical narratives that go through recurrences, overlays or by the ephemerality of the news.

Recent shows and projects: Beneath the Surface, Behind the Scenes (group show, Heide Museum of Modern Art, Bulleen, Australia, 2023), Brasil Futuro: as Formas da Democracia (group show, Museu Nacional da República, Brasília, 2023), ainda sempre ainda (solo show, Museu Paranaense, Curitiba, 2022), Diálogos contemporáneos: Marilá, Willys, Lothar (group show, Instituto de Arte Contemporânea, São Paulo, 2022), ainda sempre ainda (solo show, Galeria Vermelho, São Paulo, 2022), Tort(guerr)illa (public intervention in Mexico City, 2022), Primera plana (urban intervention in Mexico City for Museo Experimental El Eco, 2021), Primeira página (urban intervention in Belo Horizonte, Inhotim, 2020). Biennials: XVI Bienal de Cuenca (2023), 13ª Bienal do Mercosul (2022), Anozero'20-21 Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra (2021), BIENALSUR 2021 (2021), Anozero'19 Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra (2019), XIII Bienal de La Habana (2019), 21ª Bienal de Arte Contemporânea Sesc_Videobrasil (2019), 30ª Bienal de São Paulo (2010) and 27ª Bienal de São Paulo (2006). Outdoor projects: A Origem da Obra de arte (permanent pavillion at Inhotim, Brumadinho, Brazil), Pensamento do Fora (revisitado)(permanent piece at Parque Cultural Casa do Governador, Vila Velha, Brazil), Saudade (our flags) (intervention at Montalvo Arts Center, 2018), The landscape is moving (Frieze Sculpture Park, 2013) and In silence there’s never silence (The Wanås Foundation, 2013). Residencies:Lucas Artists Residency residences Program (EUA, 2018), Municipal Galleries / EGEAC, Ibero-American Capital of Culture 2017, (Portugal, 2017), Casa Wabi (Mexico, 2015) and Krinzinger Projekte (Austria, 2014).
Awards: 1o Prêmio Ibram de Arte Contemporânea (2004), 5o Prêmio Sergio Motta de Arte e Tecnologia e Prêmio CNI SESI Marcantonio Vilaça para as Artes Plásticas (2004), Bolsa Pampulha (2003), Prêmio da Mostra Rio Arte Contemporânea 1 (2002). Works in the following Institutions: Inhotim, Coleção Gilberto Chateuabriand, Museu de Arte Moderna de São Paulo, Pinacoteca do Estado de São Paulo, Museu de Arte da Pampulha, Parque Cultural Casa do Governador and Museu de Arte Moderna Aloísio Magalhães (Brazil), The Sayago & Pardon Collection (USA), Fundación Calosa (Mexico) and Fundación Otazu (Spain).


Marilá Dardot (Belo Horizonte, 1973) é artista visual e Mestre em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Vive e trabalha entre Cidade do México e São Paulo. O trabalho da artista atravessa, entre outros pontos, a memória constituída pela cultura. Desde os trabalhos que lidam com livros, literatura e linguagem, até os que tratam de temas apagados da história por posições políticas, censura, gênero ou pelo tempo. Nos últimos anos, Dardot tem constituído um grupo de trabalhos a partir da observação de narrativas históricas que passam por recorrências, sobreposições ou pela efemeridade das notícias.


Exposições e projetos recentes: ainda sempre ainda (exposição individual, Museu Paranaense, Curitiba, 2022), Diálogos contemporâneos: Marilá, Willys, Lothar (exposição coletiva, Instituto de Arte Contemporânea, São Paulo, 2022), ainda sempre ainda (exposição individual, Galeria Vermelho, São Paulo, 2022), Tort(guerr)illa (intervenção pública na Cidade do México, 2022), Primera plana (intervenção urbana na Cidade do México, Museo Experimental El Eco, 2021), Primeira página (intervenção urbana em Belo Horizonte,  Inhotim, 2020). Bienais: XVI Bienal de Cuenca (2023), 13ª Bienal do Mercosul (2022), Anozero'20-21 Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra (2021), BIENALSUR 2021 (2021), Anozero'19 Bienal de Arte Contemporânea de Coimbra (2019), XIII Bienal de La Habana (2019), 21ª Bienal de Arte Contemporânea Sesc_Videobrasil (2019), 30ª Bienal de São Paulo (2010) and 27ª Bienal de São Paulo (2006). Projetos ao ar livre: A Origem da Obra de arte (pavilhão permanente em Inhotim, Brumadinho, Brazil), Pensamento do Fora (obra permanente no Parque Cultural Casa do Governador, Vila Velha, Brazil), Saudade (our flags) (intervenção nos jardins de Montalvo Arts Center, Saratoga, 2018), The landscape is moving (Frieze Sculpture Park, 2013) and In silence there’s never silence (The Wanås Foundation, 2013). Residências:Lucas Artists Residency residences Program (EUA, 2018), Municipal Galleries / EGEAC, Ibero-American Capital of Culture 2017, (Portugal, 2017), Casa Wabi (Mexico, 2015) and Krizinger Projekte (Austria, 2014). Prêmios: 1o Prêmio Ibram de Arte Contemporânea (2004), 5o Prêmio Sergio Motta de Arte e Tecnologia e Prêmio CNI SESI Marcantonio Vilaça para as Artes Plásticas (2004), Bolsa Pampulha (2003), Prêmio da Mostra Rio Arte Contemporânea 1 (2002). Obras em acervos de Instituições: Inhotim, Coleção Gilberto Chateuabriand, Museu de Arte Moderna de São Paulo, Pinacoteca do Estado de São Paulo, Museu de Arte da Pampulha, Parque Cultural Casa do Governador e Museu de Arte Moderna Aloísio Magalhães (Brasil), The Sayago & Pardon Collection (EUA), Fundación Calosa (México) e Fundación Otazu (Espanha).

contact

mariladardot@mariladardot.com

bibliography 


2024

“Releyendo a la Maga: de sus preguntas a su maltrato”, por María Montesinos Castañeda (Español)︎︎︎

2022

Escritas esquemáticas, concretas e automáticas, por Paula Alzugaray (Português)︎︎︎
Still, ever, still: rewriting a cartography, transliterating the word, by Bianca Dias (English)︎︎︎
Ainda, sempre, ainda: reescrever uma cartografia, transliterar a palavra, por Bianca Dias (Português)︎︎︎
Marilá Dardot, por Nina Rahe (Português)︎︎︎

2021

“Antes que ser artista, soy lectora”, entrevista a Marilá Dardot, por Regina de Con Cossío (Español)︎︎︎O originário na obra de arte de Marilá Dardot, por Aline Reis (Português)︎︎︎

2020

Todo cinema é uma política, por Beatriz Furtado (Português)︎︎︎

2019

Diário: a paixão do gesto, por Amanda Moura (Português)︎︎︎

Espaços pictóricos da palavra: uma proposta de investigação filosófica, por Ana Mansur de Oliveira e Celso Pereira Guimarães (Português)︎︎︎


2018

Colher palavras. Plantar palavras. Cultivar palavras. Projetar palavras., por Cristian Mossi e Carolina Goulart Kneipp. (Português)︎︎︎
Lisbon Blues, por Luisa Santos e Ana Fabíola Maurício (Português)︎︎︎
Lisbon Blues, by Luisa Santos and Ana Fabíola Maurício (English)︎︎︎
Saudade (our flags), by Donna Conwell (English)︎︎︎
Notes on A República by Marilá Dardot, by Jorge Vieira Rodrigues (English)︎︎︎
Outro ontem, por Cristiana Tejo (Português)︎︎︎

2017

Interdict, by Inês Grosso (English)︎︎︎
Interdito, por Inês Grosso (Português)︎︎︎
Contencio, corte e seleção, entrevista por Antonia Gaeta (Português)︎︎︎
Bienvenidos, by Tatiana Cuevas (English / Spanish)︎︎︎
Review – Bienvenidos by Marilá Dardot, by Elliott Burns (English)︎︎︎
Otras lecturas de la crisis, entrevista  por Carlos Rodríguez (Español)︎︎︎

2016

War of time and other wars, by Douglas de Freitas (English)︎︎︎
Guerra do Tempo, exhibition catalogue (Português/English)︎︎︎
Exposição Guerra do Tempo, por Ottica Art (Português)︎︎︎

2015

Las malas noticias, por Maria Angélica Melendi (Español)︎︎︎
As más notícias, por Maria Angélica Melendi (Português)︎︎︎

2013

Silence full of stories, interview by Elisabeth Millqvist (English)︎︎︎2012 Marilá Dardot, profile at ArtReview by Luisa Duarte (English)︎︎︎

2011

Introduction to Marilá Dardot’s Third World, interview by Luisa Duarte (English)︎︎︎
Third World, by Luisa Duarte (English)︎︎︎
Terceiro Mundo, por Luisa Duarte (Português)︎︎︎
Terceiro Mundo: um outro lugar”, por Paula Alzugaray (Português)︎︎︎
Estou aqui, por Luisa Duarte (Português)︎︎︎
Marilá Dardot, por Audrey Illouz (Português)︎︎︎
2011 Marilá Dardot, por Audrey Illouz (Français)︎︎︎

2009

Entrevista, para Refil (Português)︎︎︎

2008

Escrita, afetividade e colaboração, por Cristiana Tejo (Português)︎︎︎
Marilá Dardot, por Cristiana Tejo (Español)︎︎︎
Porque las palabras están en todas partes, por Gonzalo Ortega (Español)︎︎︎

Vestígios de leitura ou os arquivos insones de Marilá Dardot,
por Galciane Neves (Português)︎︎︎


2007

Uma escritora, por Fabio Morais (Português)︎︎︎
Correspondências, por Marilá Dardot e Cao Guimarães (Português)︎︎︎
Marilá Dardot & Cao Guimarães, by Marilá Dardot and Cao Guimarães (English)︎︎︎Tenderly sealed (secret), by Cristiana Tejo (English)︎︎︎
(Segredo) cerrado ternamente, por Cristiana Tejo (Português)︎︎︎

2006

Videometry, by Paula Alzugaray (English)︎︎︎
Videometry, por Paula Alzugaray (Português)︎︎︎
Marilá Dardot: Rayuela, 2005, by Ivo Mesquita (English)︎︎︎
Marilá Dardot: Rayuela, 2005, por Ivo Mesquita (Português)︎︎︎
Componho com palavras, por Fernanda Lopes (Português)︎︎︎
Marilá Dardot, interview by Cristóvão Coutinho (English)︎︎︎
Marilá Dardot, entrevista por Cristóvão Coutinho (Português)︎︎︎

Afetividade, escrita e associações compulsórias de amizade,
por Cristiana Tejo (Português)︎︎︎


2005

Marilá Dardot, by Ivo Mesquita (English)︎︎︎
Marilá Dardot, por Ivo Mesquita (Português)︎︎︎

2004

Marilá Dardot, por Rodrigo Moura (Português)︎︎︎
Um copo de mar para navegar, por Luisa Duarte (Português)︎︎︎

Solto, cruzado e junto, por Marilá Dardot, Cinthia Marcelle, Sara Ramo,
José Damasceno e Clarisse Alvarenga (Português)︎︎︎


2002

Marilá Dardot, by Adriano Pedrosa and Rodrigo Moura (English)︎︎︎
Marilá Dardot, por Adriano Pedrosa e Rodrigo Moura (Português)︎︎︎